Een uitgesteld evenement... en dozen vol merchandiseartikelen
De aanhoudende coronapandemie haalde vroegtijdig de wind uit de zeilen van de zevende editie van DelfSail 2021. In december 2020 besloot het bestuur om het event uit te stellen. Op datzelfde moment lagen alle merchandiseartikelen klaar voor verkoop: in de online webshop en bij lokale ondernemers. Directeur Jeannette Blijdorp-Jonker van DelfSail 2021 en Jan Pier Tilma van Brandmore kijken terug op hun samenwerking en het vroegtijdig stranden van het event.
De aanloop naar een groot event
Jeannette: “DelfSail is een van de allergrootste maritieme evenementen van Nederland. Een geweldig event en een stevige impuls voor de lokale economie. De lobby voor fondswerving en het werven van schepen begint al drie jaar van tevoren. Aan de voorbereidingen van DelfSail werken zo’n tweehonderdvijftig mensen mee. Naast de inzet van het bestuur en de projectmedewerkers kunnen wij ook rekenen op hulp van veel vrijwilligers. Het is fantastisch om met zo’n groot team iets neer te zetten dat zo in de belangstelling staat. Net als bij voorgaande edities hebben we een merchandiselijn opgezet. Dat is altijd een groot succes. Het publiek, de bezoekers, de bemanning... iedereen wil iets tastbaars van DelfSail dragen of mee naar huis nemen.”
Jan Pier: “Pennen; daar heb ik geen lol aan. Ik vind uitdagende trajecten leuk. Wij zoeken serieuze partijen om samen een goed idee te lanceren. Het communicatiebureau van DelfSail introduceerde mij in de zomer van 2020 bij Jeannette. Op dat moment waren er al vergaande gesprekken met twee andere partijen. Kijk, ik ben zelf een zeiler. Ik snap deze markt. En mijn mensen van sales snappen precies wat er moet gebeuren in het logistieke proces. Ik heb altijd veel gereisd en ken wereldwijd de leveranciers. In Noord-Nederland heeft niemand zoveel contacten op promotioneel gebied als wij. Voor DelfSail zijn wij ook risicohouder. Wij dragen de kosten en faciliteren de opslag.”
“Het publiek, de bezoekers, de bemanning... iedereen wil iets tastbaars van DelfSail dragen of mee naar huis nemen.”
Jeannette Blijdorp-Jonker,
directeur DelfSail 2024
Twee mensen met oog voor detail
Jeannette: “Ik had meteen een heel goede klik met Jan Pier en kon met hem duidelijke afspraken maken. Daarom besloot ik op het laatste moment om toch met Brandmore in zee te gaan. Het enthousiasme van Jan Pier werkt ook heel aanstekelijk: hij denkt echt mee. Toen hij bijvoorbeeld de etiketten van onze ambachtelijke bierlijn zag, stelde hij voor om er ook handdoeken van te drukken. Zoiets zou ik zelf nooit bedenken. Samen hebben we een merchandiselijn opgezet met (kinder-)kleding, caps, ligstoelen, rugtassen en handdoeken. Wat ik heel prettig vind in de samenwerking met Jan Pier, is de openheid waarin we dingen met elkaar bespreken. Al in een vroeg stadium zei ik:
"Ik heb geen idee welke kant het uitgaat met het coronavirus... Door zo’n wederzijds vertrouwen kun je samen de tegenslagen opvangen.”
“Ik houd van details waar niemand aan denkt. Kijk maar eens naar de knoopjes op de DelfSail-polo.”
Jan Pier Tilma - Brandmore
Jan Pier: “Ik houd van details waar niemand aan denkt. Kijk maar eens naar de knoopjes op de DelfSail-polo. Daar staat ook DelfSail op. En het oranje accent komt aan de onderkant terug in het biesje. Dat maakt zo’n polo helemaal af. Het is net even wat anders. Daar geniet ik zelf ook van. Ook de kwaliteit is goed. Ik doe altijd een kwaliteitscontrole. Neem deze twee schorten. Ik heb ze net binnengekregen. Een honderdtwintig grams en een honderdzestig grams katoen. Ik heb de klant de honderdtwintig grams aangeboden, maar nu voel ik aan de stof dat we toch voor de honderdzestig grams moeten gaan. Dat is net ietsje sterker. Zo zorg ik altijd voor een optimale prijs-kwaliteitsverhouding.”
“Ik vind het heel belangrijk om samen te werken met een partij met wie je wederzijds vertrouwen voelt en een klik hebt. Dan kun je ook met elkaar de tegenslagen opvangen.”
Jeannette Blijdorp-Jonker, directeur DelfSail 2024
Coronavirus doet DelfSail vroegtijdig stranden
Jeannette: “In het tweede halfjaar van 2020 stond het coronavirus steevast op de bestuursagenda. Desondanks had ik er nog lang vertrouwen in dat het event door zou gaan. Dat we DelfSail 2021 toch moesten uitstellen was een enorme domper. Een heel droevig moment. Maar het had ook geen zin om de beslissing nog langer uit te stellen.”
Jan Pier: “De productie was al in volle gang, maar de beslissing van het bestuur van DelfSail is heel begrijpelijk. De maatregelen laten het niet toe, het is niet veilig en ook voor sponsoren is het event niet meer interessant. Je kunt in deze situatie gewoon geen ontspannen netwerkborrel organiseren voor je relaties op een schip.”
Veerkracht en ondernemerschap
De organisatie is nog aan het bedenken hoe de volgende editie van DelfSail eruit moet komen te zien. Gelukkig bieden de internationale Sailmanifestaties in 2024 veel nieuwe mogelijkheden. Tot die tijd liggen alle artikelen veilig voor anker in het magazijn van Brandmore. Zo staat DelfSail, een van de grootste scheepvaartevenementen ter wereld, ook symbool voor veerkracht en ondernemerschap.
Wil jij net als DelfSail lekker brainstormen met de creatievelingen van Brandmore?
Vraag nu de
brainstormsessie aan
Meer mooie verhalen van marketeers met een verhaal
Samen verzin je de leukste dingen. Laat je inspireren door deze verrassende verhalen.
Brandmore Industries
Bezoekadres:
Bornholmstraat 80
9723 AZ Groningen
Postadres:
Postbus 5065
9700 GB Groningen
kvk: 01169153
Partners
Hello Fresh
Hard Rock Hotel
Amsterdam Light Festival
Koopjes drogisterij
Delfsail
Behoud
Kameleon
VVV Groningen
Kabrita
Event & Merchandise kalender
Hoe maak je een goede kalender
Boek een creatieve sessie
Wij zijn een erkend leerbedrijf.